سخن هفته
طلبگی به روایت دکترعلی شریعتی <==================> برخلاف امروز، كه براي منبر رفتن و لباس علم دين پوشيدن و مقام تبليغ مذهب را احراز كردن، شرط اصلي يا سكوت مطلق (بي ناطق بودن!) است و يا صوت خوش و اگر كسي قدرت علمي آن را داشته باشد كه به كتب حديث و سيره و تاريخ و اسناد و منابع علمي مراجعه كند يك دانشمند محسوب ميشود، در گذشته، حتي نقل حديث، احتياج به جواز رسمي از مقام ممتاز و مرجع علمي داشت و كسي حق نداشت، تنها با مراجعه به كتب حديث حتي كتب معتبري چون "اصول كافي" كه يكي از منابع چهارگانة علمي در شيعه است، حديثي را انتخاب نمايد و به صورت كتبي يا شفاهي نقل كند! زيرا، چنانكه گفتم، مالك اعتبار يك حديث در فرهنگ شيعه، اعتبار كتاب يا نويسنده هایي كه آن را نقل كرده نيست، بلكه سلسلة روايت و اعتبار اسناد آن است. از اين نظر، اساتيد بزرگ حوزه كه خود مقام رسمي علمي در علم روايت و درايت و رجال به شمار مي آمدند و شخصيت علمي و تحقيقي ممتازي در علم الحديث داشتند براي كساني كه مراحل درسي را طي كرده و از نظر فكري و نيز اخلاقي و تقواي ديني و علمي و قدرت استنباط و انتخاب و تشخيص، در مكتب استاد آزمايش شده و شايستگي خود را به اثبات ً رسانده بودند، رسما شهادتنامه هایي صادر ميكردند و در آن، مقام علمي، فضائل اخلاقي وي را ياد مي نمودند و مراتب اعتماد و اطمينان خود را نسبت به وي گواهي مي دادند و با ذكر سلسلة روايتي كه خود بدان پيوسته اند و معرفي آخرين حلقة اين سلسله‌ـ كه از او جواز نقل حديث گرفته اند و نيز معرفي خود به عنوان ً كسي كه به عنوان محدثي كه رسما حق روايت دارند‌ـ و اعالم كساني كه از آنان روايت ميكنند، به تلميذ خود،جواز، نقل حديث ميدادند و وي‌ـ كه بدينگونه ديپلم مي گرفت‌ـ حق رسمي نقل حديث به دست مي آورد و با تكيه بر آن، به عنوان محدث، در محيط علمي و جامعة اسلامي، صاحب عنوان علمي مي شد و مي توانست منبررود و تبليغ كند و به نام اسلام، به هدايت فكري و مذهبي مردم بپردازد. آنچه در اينجا بايد گفته شود، اول، عليرغم آزادي خارق العاده اي كه در نظام آموزشي اسلامي وجود دارد، چنانكه مي بينيم، ضوابط علمي و تحصيلي بسيار ً دقيق و مدارك علمي كاملا رسمي و معيني در كار ً است.ثانيا، چنان كه از بررسي نظامهاي آموزشي در تاريخ تمدنها و فرهنگهاي قديم بر مي آيد، فرهنگ اسلامي براي نخستين بار، به وضع چنين ضوابط رسمي و گواهينامه هاي تحصيلي پرداخته است و شباهت اصطالحات فني آموزشي در نظام تعليم و تربيت اروپايي و نظام تعليم و تربيت اسلامي حكايت از آن دارد كه اين اصطلاحات از فرهنگ آموزش اسلامي ترجمه شده است و تأثير همه جانبة فرهنگ و علوم و تمدن اسلامی، به ويژه پس از جنگهاي صليبي و آغاز رنسانس و عصر جديد در اروپا اين نظر را تأييد ميكند.چنانكه در نظام تعليمات مدارس اسلامي، رسم بر اين بود كه، پس از طي دوران تحصيل و ديدن دورة درس، استاد "شهادت" ميداد كه شاگرد وي اين دوره را گذرانده است و اين همان است كه امروز در اصطلاح اروپايي (Cartifica )مي نامند و شگفتا كه ما امروز، دوباره همين اصطلاح را به فارسي ترجمه كرده ايم و گواهينامه مي گوييم! و نيز "دوره"را كه به مجموعة درسهاي يك موضوع اطلاق مي شود، در فرانسه (Cours )و در انگليسي (Course )ترجمه كرده اند و اصطلاح "درجة علمي" را (Classe ،)و اصطلاح"جواز" را، (Licence )و مجتهد را(Docteur،)مي خوانند. ------------------------------------------------- منبع:روزنامه اطلاعات
آمار سایت
افراد آنلاین : 3
<==================> تعداد نوشته ها : 495
<==================> بازدید امروز : 921
<==================> بازدید دیروز : 702
<==================> بازدید این هفته : 4544
<==================> بازدید این ماه : 13139
<==================> بازدید کل : 597734
<==================>
بایگانی

مظلومیت…

مظلومیت و مقبولیت!

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::>

با سلام وخسته نباشید خدمت آقای سهرابی عزیز

مظلومیت سایت آفتاب اسمرود در مقابل فضای مجازی تلگرام واقعا قابل درک می باشد.امیدوارم اهالی محترم اسمرود به فکر چاره باشند.

———————————————————————————->

محمدرحیمی اسمرود

———————————————————————————->

سلام آقای رحیمی

ممنون از دغدغه شما.اما همانگونه که بارها نوشته ام،مقبولیت ومحبوبیت آثار مکتوب،سایت و هر فضای مجازی،بستگی به آثار تولیدی،به روز بودن؛عدم سکون وسکوت،تولید محتوای جدید ومهمتر از همه،مخاطب،خواننده وشنونده دارد،که سایت ما الحمد الله از این نظر مشکلی ندارد وبا افتخار،یک سر وگردن از همتایان وهمترازان خود ،همیشه برتر  وبالا تر است.

تولید محتوا ونوشتن برای سایت،نیاز به تفکر،خلاقیت،سوژه مناسب ،طرح ایده جدید،پروراندن طرح ودر نهایت،تولید یک نوشته در قالب مقاله،عقیده ونظر دارد که این عوامل در فضاهی مجازی ،چون تلگرام و… جایگاهی ندارد و بالای ۷۰درصد اطلاعات مطرح شده در فضای تلگرام ،کپی برداری از جاهای  مختلف است که مرتب در این فضاها رد  وبدل می شود.

ناگفته نماند که برخی از اطلاعات صحیح وقابل اعتنای فضاهای مجازی هم منبع اصلیشان رسانه هی مکتوب و سایتهای معتبر است واز این نظر،رسانه ه وسایتهای معتبر ،قافله سالار اطلاع رسانی صحیح وقابل استناد هستند، هر چند فضای مجازی چون تلگرام و… هم به دلیل سهولت تبادل اطلاعات؛جایگاه خاص خود  را دارد.

با این تفاسیر،نگران مظلومیت سایت آفتاب اسمرود نیستیم ومن دوستان وهمشهریان اهل ذوق وقلم را برای همکاری  وتولید آثار ارزشمند،برای عرضه در سایت،دعوت می کنم که نشان دادن کمال وجمال اسمرود واسمرودیها به دیگران ،از کانال سایت آفتاب اسمرود میسر است وفضای تلگرام هم فضای بسیار مناسبی برای گپ وگفت گروهی است،که نباید نادیده گرفت.

=========================================>

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

دانش آموختگان اسمرود