سخن هفته

طلبگی به روایت دکترعلی شریعتی <==================> برخلاف امروز، كه براي منبر رفتن و لباس علم دين پوشيدن و مقام تبليغ مذهب را احراز كردن، شرط اصلي يا سكوت مطلق (بي ناطق بودن!) است و يا صوت خوش و اگر كسي قدرت علمي آن را داشته باشد كه به كتب حديث و سيره و تاريخ و اسناد و منابع علمي مراجعه كند يك دانشمند محسوب ميشود، در گذشته، حتي نقل حديث، احتياج به جواز رسمي از مقام ممتاز و مرجع علمي داشت و كسي حق نداشت، تنها با مراجعه به كتب حديث حتي كتب معتبري چون "اصول كافي" كه يكي از منابع چهارگانة علمي در شيعه است، حديثي را انتخاب نمايد و به صورت كتبي يا شفاهي نقل كند! زيرا، چنانكه گفتم، مالك اعتبار يك حديث در فرهنگ شيعه، اعتبار كتاب يا نويسنده هایي كه آن را نقل كرده نيست، بلكه سلسلة روايت و اعتبار اسناد آن است. از اين نظر، اساتيد بزرگ حوزه كه خود مقام رسمي علمي در علم روايت و درايت و رجال به شمار مي آمدند و شخصيت علمي و تحقيقي ممتازي در علم الحديث داشتند براي كساني كه مراحل درسي را طي كرده و از نظر فكري و نيز اخلاقي و تقواي ديني و علمي و قدرت استنباط و انتخاب و تشخيص، در مكتب استاد آزمايش شده و شايستگي خود را به اثبات ً رسانده بودند، رسما شهادتنامه هایي صادر ميكردند و در آن، مقام علمي، فضائل اخلاقي وي را ياد مي نمودند و مراتب اعتماد و اطمينان خود را نسبت به وي گواهي مي دادند و با ذكر سلسلة روايتي كه خود بدان پيوسته اند و معرفي آخرين حلقة اين سلسله‌ـ كه از او جواز نقل حديث گرفته اند و نيز معرفي خود به عنوان ً كسي كه به عنوان محدثي كه رسما حق روايت دارند‌ـ و اعالم كساني كه از آنان روايت ميكنند، به تلميذ خود،جواز، نقل حديث ميدادند و وي‌ـ كه بدينگونه ديپلم مي گرفت‌ـ حق رسمي نقل حديث به دست مي آورد و با تكيه بر آن، به عنوان محدث، در محيط علمي و جامعة اسلامي، صاحب عنوان علمي مي شد و مي توانست منبررود و تبليغ كند و به نام اسلام، به هدايت فكري و مذهبي مردم بپردازد. آنچه در اينجا بايد گفته شود، اول، عليرغم آزادي خارق العاده اي كه در نظام آموزشي اسلامي وجود دارد، چنانكه مي بينيم، ضوابط علمي و تحصيلي بسيار ً دقيق و مدارك علمي كاملا رسمي و معيني در كار ً است.ثانيا، چنان كه از بررسي نظامهاي آموزشي در تاريخ تمدنها و فرهنگهاي قديم بر مي آيد، فرهنگ اسلامي براي نخستين بار، به وضع چنين ضوابط رسمي و گواهينامه هاي تحصيلي پرداخته است و شباهت اصطالحات فني آموزشي در نظام تعليم و تربيت اروپايي و نظام تعليم و تربيت اسلامي حكايت از آن دارد كه اين اصطلاحات از فرهنگ آموزش اسلامي ترجمه شده است و تأثير همه جانبة فرهنگ و علوم و تمدن اسلامی، به ويژه پس از جنگهاي صليبي و آغاز رنسانس و عصر جديد در اروپا اين نظر را تأييد ميكند.چنانكه در نظام تعليمات مدارس اسلامي، رسم بر اين بود كه، پس از طي دوران تحصيل و ديدن دورة درس، استاد "شهادت" ميداد كه شاگرد وي اين دوره را گذرانده است و اين همان است كه امروز در اصطلاح اروپايي (Cartifica )مي نامند و شگفتا كه ما امروز، دوباره همين اصطلاح را به فارسي ترجمه كرده ايم و گواهينامه مي گوييم! و نيز "دوره"را كه به مجموعة درسهاي يك موضوع اطلاق مي شود، در فرانسه (Cours )و در انگليسي (Course )ترجمه كرده اند و اصطلاح "درجة علمي" را (Classe ،)و اصطلاح"جواز" را، (Licence )و مجتهد را(Docteur،)مي خوانند. ------------------------------------------------- منبع:روزنامه اطلاعات

آمار سایت

افراد آنلاین : 2
<==================> تعداد نوشته ها : 486
<==================> بازدید امروز : 132
<==================> بازدید دیروز : 818
<==================> بازدید این هفته : 3306
<==================> بازدید این ماه : 14544
<==================> بازدید کل : 581852
<==================>

بایگانی

Monthly Archives: مارس 2015

تبریک

…با هاریم تزه لندی

======================

ادامه مطلب

تبریک

 

طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی:

 آقای دکتر فرامرز سهرایی اسمرود

رئیس هیات مدیره ی “موسسه ی خیریه ی شهدای اسمرود”

==========================

ادامه مطلب

پلی میان دل وکوچه

 

عبد الحسین همراهی

=============

ادامه مطلب

شاید شماهم سوال کنید که…؟

 

{اشاره:آنچه با عنوان” شاید شما هم سوال کنید که…؟” خواهید خواند،مطابی است که توسط آقای دکتر نور الدین عظیمی سوران برایم ارسال شده،که احساس کردم خواندن آن برای کاربران سایت آفتاب اسمرود هم مفید خواهد بود. با تشکر از دکتر عظیمی،با هم می خوانیم:}

ادامه مطلب

زبان کامل!

ترکی هم شکر است،هم هنر!!

=======================

ادامه مطلب

اهل دانشگاه

اهل دانشگاهم…

—————————–

ارسالی:مهندس حسن رضایی اسمرود

—————————–

ادامه مطلب

فکر

 

فکری بکنید

 

سلام و عرض ادب دارم آقای سهرابی مدیریت محترم سایت .چند وقتی است که به سایت یه نگاه میندازم ولی انگار آب از آب تکون نخورده رغبت اینم ندارم که یه پیام خشک و خالی بدم نظر تنها نظر بنده نیست اتفاقآ از چند نفر اسمرودی که گه گاهی در مورد اسمرود و اسمرودی و سایت داریم شنیدم خواهش میکنم فکری به حال بی روح بودن سایت بکنید ..دعوت ،فراخوان،طنز،جوک ،اس ام اس هر چیزی که کمک کنه سایت جذابیت داشته باشه.

====================

محمد رحیمی اسمرود

====================

ادامه مطلب

گلایه و…

یک گلایه

=========

ادامه مطلب

تبریک

مهندس، روزت مبارک!

============================

ادامه مطلب

توسل….

توسل به {چمچه خاتون}

 

داوود رحیمی اسمرود

============

ادامه مطلب

دانش آموختگان اسمرود