سخن هفته
عزاداری سنتی =================== برخی کارهاست که پرداختن به آنها، مردم را به خدا و دین نزدیک می‌کند. یکی از آن کارها، همین عزاداریهای سنّتی است که باعث تقرّبِ بیشترِ مردم به دین می‌شود. این‌که امام فرمودند «عزاداری سنّتی بکنید» به خاطر همین تقریب است. در مجالس عزاداری نشستن، روضه خواندن، گریه کردن، به سروسینه زدن و مواکب عزا و دسته‌های عزاداری به راه انداختن، از اموری است که عواطف عمومی را نسبت به خاندان پیغمبر، پرجوش می‌کند و بسیار خوب است. ==================== حضرت آیت الله خامنه ای
آمار سایت
افراد آنلاین : 1
<==================> تعداد نوشته ها : 543
<==================> بازدید امروز : 200
<==================> بازدید دیروز : 481
<==================> بازدید این هفته : 1481
<==================> بازدید این ماه : 8090
<==================> بازدید کل : 650891
<==================>
بایگانی

سخن…

طلبگی به روایت دکترعلی شریعتی

برخلاف امروز، که برای منبر رفتن و لباس علم

 

دین پوشیدن و مقام تبلیغ مذهب را احراز کردن، شرط

 

اصلی یا سکوت مطلق (بی ناطق بودن!) است و یا

 

صوت خوش و اگر کسی قدرت علمی آن را داشته

 

باشد که به کتب حدیث و سیره و تاریخ و اسناد

 

و منابع علمی مراجعه کند یک دانشمند محسوب

 

میشود، در گذشته، حتی نقل حدیث، احتیاج به جواز

 

رسمی از مقام ممتاز و مرجع علمی داشت و کسی

 

حق نداشت، تنها با مراجعه به کتب حدیث حتی کتب

 

معتبری چون “اصول کافی” که یکی از منابع چهارگانة

 

علمی در شیعه است، حدیثی را انتخاب نماید و

 

به صورت کتبی یا شفاهی نقل کند! زیرا، چنانکه گفتم،

 

مالک اعتبار یک حدیث در فرهنگ شیعه، اعتبار کتاب

 

یا نویسنده هایی که آن را نقل کرده نیست، بلکه سلسلة

 

روایت و اعتبار اسناد آن است.

 

از این نظر، اساتید بزرگ حوزه که خود مقام

 

رسمی علمی در علم روایت و درایت و رجال به شمار

 

می آمدند و شخصیت علمی و تحقیقی ممتازی در

 

علم الحدیث داشتند برای کسانی که مراحل درسی را

 

طی کرده و از نظر فکری و نیز اخلاقی و تقوای دینی

 

و علمی و قدرت استنباط و انتخاب و تشخیص، در

 

مکتب استاد آزمایش شده و شایستگی خود را به اثبات

 

ً رسانده بودند، رسما شهادتنامه هایی صادر میکردند و

 

در آن، مقام علمی، فضائل اخلاقی وی را یاد می نمودند

 

و مراتب اعتماد و اطمینان خود را نسبت به وی

 

گواهی می دادند و با ذکر سلسلة روایتی که خود بدان

 

پیوسته اند و معرفی آخرین حلقة این سلسله‌ـ که از او

 

جواز نقل حدیث گرفته اند و نیز معرفی خود به عنوان

 

ً کسی که به عنوان محدثی که رسما حق روایت دارند‌ـ

 

و اعالم کسانی که از آنان روایت میکنند، به  تلمیذ

 

خود،جواز، نقل حدیث میدادند و وی‌ـ که بدینگونه

 

دیپلم می گرفت‌ـ حق رسمی نقل حدیث به دست

 

می آورد و با تکیه بر آن، به عنوان محدث، در محیط

 

علمی و جامعة اسلامی، صاحب عنوان علمی می شد

 

و می توانست منبررود و تبلیغ کند و به نام اسلام، به

 

هدایت فکری و مذهبی مردم بپردازد.

 

آنچه در اینجا باید گفته شود، اول، علیرغم آزادی

 

خارق العاده ای که در نظام آموزشی اسلامی وجود

 

دارد، چنانکه می بینیم، ضوابط علمی و تحصیلی بسیار

 

ً دقیق و مدارک علمی کاملا رسمی و معینی در کار

 

ً است.ثانیا، چنان که از بررسی نظامهای آموزشی در

 

تاریخ تمدنها و فرهنگهای قدیم بر می آید، فرهنگ

 

اسلامی برای نخستین بار، به وضع چنین ضوابط

 

رسمی و گواهینامه های تحصیلی پرداخته است و

 

شباهت اصطالحات فنی آموزشی در نظام تعلیم و

 

تربیت اروپایی و نظام تعلیم و تربیت اسلامی حکایت

 

از آن دارد که این اصطلاحات از فرهنگ آموزش

 

اسلامی ترجمه شده است و تأثیر همه جانبة فرهنگ

 

و علوم و تمدن اسلامی، به ویژه پس از جنگهای صلیبی

 

و آغاز رنسانس و عصر جدید در اروپا این نظر را

 

تأیید میکند.چنانکه در نظام تعلیمات مدارس اسلامی،

 

رسم بر این بود که، پس از طی دوران تحصیل و دیدن

 

دورة درس، استاد “شهادت” میداد که شاگرد وی این

 

دوره را گذرانده است و این همان است که امروز در

 

اصطلاح اروپایی (Cartifica )می نامند و شگفتا که

 

ما امروز، دوباره همین اصطلاح را به فارسی ترجمه

 

کرده ایم و گواهینامه می گوییم!

 

و نیز “دوره”را که به مجموعة درسهای یک

 

موضوع اطلاق می شود، در فرانسه (Cours )و در

 

انگلیسی (Course )ترجمه کرده اند و اصطلاح

 

“درجة علمی” را (Classe ،)و اصطلاح”جواز” را،

 

(Licence )و مجتهد را(Docteur،)می خوانند.

————————————————-

منبع:روزنامه اطلاعات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

دانش آموختگان اسمرود