سخن هفته
طلبگی به روایت دکترعلی شریعتی <==================> برخلاف امروز، كه براي منبر رفتن و لباس علم دين پوشيدن و مقام تبليغ مذهب را احراز كردن، شرط اصلي يا سكوت مطلق (بي ناطق بودن!) است و يا صوت خوش و اگر كسي قدرت علمي آن را داشته باشد كه به كتب حديث و سيره و تاريخ و اسناد و منابع علمي مراجعه كند يك دانشمند محسوب ميشود، در گذشته، حتي نقل حديث، احتياج به جواز رسمي از مقام ممتاز و مرجع علمي داشت و كسي حق نداشت، تنها با مراجعه به كتب حديث حتي كتب معتبري چون "اصول كافي" كه يكي از منابع چهارگانة علمي در شيعه است، حديثي را انتخاب نمايد و به صورت كتبي يا شفاهي نقل كند! زيرا، چنانكه گفتم، مالك اعتبار يك حديث در فرهنگ شيعه، اعتبار كتاب يا نويسنده هایي كه آن را نقل كرده نيست، بلكه سلسلة روايت و اعتبار اسناد آن است. از اين نظر، اساتيد بزرگ حوزه كه خود مقام رسمي علمي در علم روايت و درايت و رجال به شمار مي آمدند و شخصيت علمي و تحقيقي ممتازي در علم الحديث داشتند براي كساني كه مراحل درسي را طي كرده و از نظر فكري و نيز اخلاقي و تقواي ديني و علمي و قدرت استنباط و انتخاب و تشخيص، در مكتب استاد آزمايش شده و شايستگي خود را به اثبات ً رسانده بودند، رسما شهادتنامه هایي صادر ميكردند و در آن، مقام علمي، فضائل اخلاقي وي را ياد مي نمودند و مراتب اعتماد و اطمينان خود را نسبت به وي گواهي مي دادند و با ذكر سلسلة روايتي كه خود بدان پيوسته اند و معرفي آخرين حلقة اين سلسله‌ـ كه از او جواز نقل حديث گرفته اند و نيز معرفي خود به عنوان ً كسي كه به عنوان محدثي كه رسما حق روايت دارند‌ـ و اعالم كساني كه از آنان روايت ميكنند، به تلميذ خود،جواز، نقل حديث ميدادند و وي‌ـ كه بدينگونه ديپلم مي گرفت‌ـ حق رسمي نقل حديث به دست مي آورد و با تكيه بر آن، به عنوان محدث، در محيط علمي و جامعة اسلامي، صاحب عنوان علمي مي شد و مي توانست منبررود و تبليغ كند و به نام اسلام، به هدايت فكري و مذهبي مردم بپردازد. آنچه در اينجا بايد گفته شود، اول، عليرغم آزادي خارق العاده اي كه در نظام آموزشي اسلامي وجود دارد، چنانكه مي بينيم، ضوابط علمي و تحصيلي بسيار ً دقيق و مدارك علمي كاملا رسمي و معيني در كار ً است.ثانيا، چنان كه از بررسي نظامهاي آموزشي در تاريخ تمدنها و فرهنگهاي قديم بر مي آيد، فرهنگ اسلامي براي نخستين بار، به وضع چنين ضوابط رسمي و گواهينامه هاي تحصيلي پرداخته است و شباهت اصطالحات فني آموزشي در نظام تعليم و تربيت اروپايي و نظام تعليم و تربيت اسلامي حكايت از آن دارد كه اين اصطلاحات از فرهنگ آموزش اسلامي ترجمه شده است و تأثير همه جانبة فرهنگ و علوم و تمدن اسلامی، به ويژه پس از جنگهاي صليبي و آغاز رنسانس و عصر جديد در اروپا اين نظر را تأييد ميكند.چنانكه در نظام تعليمات مدارس اسلامي، رسم بر اين بود كه، پس از طي دوران تحصيل و ديدن دورة درس، استاد "شهادت" ميداد كه شاگرد وي اين دوره را گذرانده است و اين همان است كه امروز در اصطلاح اروپايي (Cartifica )مي نامند و شگفتا كه ما امروز، دوباره همين اصطلاح را به فارسي ترجمه كرده ايم و گواهينامه مي گوييم! و نيز "دوره"را كه به مجموعة درسهاي يك موضوع اطلاق مي شود، در فرانسه (Cours )و در انگليسي (Course )ترجمه كرده اند و اصطلاح "درجة علمي" را (Classe ،)و اصطلاح"جواز" را، (Licence )و مجتهد را(Docteur،)مي خوانند. ------------------------------------------------- منبع:روزنامه اطلاعات
آمار سایت
افراد آنلاین : 2
<==================> تعداد نوشته ها : 495
<==================> بازدید امروز : 923
<==================> بازدید دیروز : 702
<==================> بازدید این هفته : 4546
<==================> بازدید این ماه : 13141
<==================> بازدید کل : 597736
<==================>
بایگانی

یادی از…

یادی ازیک نیک مرد

==========================================>

محمد حسین اسدی اسمرود

==========================================>

درسال..  ۱۳۵۲٫من بودم شهیدصیغت

سهرابی وسلمان . سهرابی.. روبروب

روستا.. سمت چولایونجالیق. سمت باغ

ملاعمو هرکدام دویاسه تاگاوداشتیم بنده کمترین گاوداشتم مشغول چرای

ان گاوهای بی زبان بودیم خلاصه ‌‌پدر

شهیدنجف الهیاری اول موه شیلش در

دراوردن وتراشیدن سنگهای معدنی

برای ساخت مسجدصاحب. الزمان اسمرود باپوک اهنی محکم میزنه صدایش راما سه نفربافاصله میشنویم

وبحث میکنیم الممدخدابیامورزبیشترین

سنگ مسجدراهم اززمین درمیاورد وهم حمل میکرد. وهم بتنهایی کول میکرد و

می اورد. جلوی مسجدمیتراشیدبصورت

مالون درمیاوردمیداد. استاعباس که معماربودوساخت مسجدکلابه عهده استا

عباس بودهردستوری میدادخدای اهالی

تابع دستورایشان درموردساختن. مسجد

خدای همه وهمه همگاری لازم راانجام

وطبقه میگردند. هرکسی یه نوعی.کمک

میکردیکی درخت نذری میدادوان یکی

میرفت ان درختی رامی اورد.خلاصه

بیشترین  سنگ مسجدتوسط.خدابیامورز

الممدالهیاری پدرشهیدنجف الهیاری

برای مسجد.اورده.وتراشیده.شده هیچ

وقت اسمی ازایشان ونامی ازایشان

برده نشده خداوندغریق رحمت کندهر

کسی ابن متنی راخوندیک فاتحه برایش

بخواند… جمعه است ثواب داره رحم الله

وانهای که براب ساخت مسجداسمرود

نقشی داشتند اگرزنده اندعمرطولانی

وباعزت.واگراین دنیانیستندخداوندشان

غریق رحمت کنه امین.. ۱۲::۱۲::۹۵

==========================================>

سلام آقا محمد حسین

ماشاء الله پیشرفت خوبی کرده ای در نوشتن. اگر بیشتر هم دقت بکنی،

چندین بار نوشته ات را قبل از ارسال، بخوانی واصلاح کنی،هر روز بهتر از

دیروز خواهی شد.حتما این کار را انجام بده ونتیجه اش را ببین.

==========================================>

 

One Response to یادی از…

  • سیروس قلیزاده اسمرود says:

    با سلام خدمت دوستان هم ولایتی مخصوصا آقا محمد حسین ازاینکه مارو به یاد یکی از زحمت کش ترین افراد یعنی علی محمد الهیاری مرحوم شوهر خاله مرحوممان انداختید بسیار سپاسگزارم خداوند رفته گان شما رو هم بیامرزد ارادتمند سیروس قلیزاده اسمرود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

دانش آموختگان اسمرود