سخن هفته
طلبگی به روایت دکترعلی شریعتی <==================> برخلاف امروز، كه براي منبر رفتن و لباس علم دين پوشيدن و مقام تبليغ مذهب را احراز كردن، شرط اصلي يا سكوت مطلق (بي ناطق بودن!) است و يا صوت خوش و اگر كسي قدرت علمي آن را داشته باشد كه به كتب حديث و سيره و تاريخ و اسناد و منابع علمي مراجعه كند يك دانشمند محسوب ميشود، در گذشته، حتي نقل حديث، احتياج به جواز رسمي از مقام ممتاز و مرجع علمي داشت و كسي حق نداشت، تنها با مراجعه به كتب حديث حتي كتب معتبري چون "اصول كافي" كه يكي از منابع چهارگانة علمي در شيعه است، حديثي را انتخاب نمايد و به صورت كتبي يا شفاهي نقل كند! زيرا، چنانكه گفتم، مالك اعتبار يك حديث در فرهنگ شيعه، اعتبار كتاب يا نويسنده هایي كه آن را نقل كرده نيست، بلكه سلسلة روايت و اعتبار اسناد آن است. از اين نظر، اساتيد بزرگ حوزه كه خود مقام رسمي علمي در علم روايت و درايت و رجال به شمار مي آمدند و شخصيت علمي و تحقيقي ممتازي در علم الحديث داشتند براي كساني كه مراحل درسي را طي كرده و از نظر فكري و نيز اخلاقي و تقواي ديني و علمي و قدرت استنباط و انتخاب و تشخيص، در مكتب استاد آزمايش شده و شايستگي خود را به اثبات ً رسانده بودند، رسما شهادتنامه هایي صادر ميكردند و در آن، مقام علمي، فضائل اخلاقي وي را ياد مي نمودند و مراتب اعتماد و اطمينان خود را نسبت به وي گواهي مي دادند و با ذكر سلسلة روايتي كه خود بدان پيوسته اند و معرفي آخرين حلقة اين سلسله‌ـ كه از او جواز نقل حديث گرفته اند و نيز معرفي خود به عنوان ً كسي كه به عنوان محدثي كه رسما حق روايت دارند‌ـ و اعالم كساني كه از آنان روايت ميكنند، به تلميذ خود،جواز، نقل حديث ميدادند و وي‌ـ كه بدينگونه ديپلم مي گرفت‌ـ حق رسمي نقل حديث به دست مي آورد و با تكيه بر آن، به عنوان محدث، در محيط علمي و جامعة اسلامي، صاحب عنوان علمي مي شد و مي توانست منبررود و تبليغ كند و به نام اسلام، به هدايت فكري و مذهبي مردم بپردازد. آنچه در اينجا بايد گفته شود، اول، عليرغم آزادي خارق العاده اي كه در نظام آموزشي اسلامي وجود دارد، چنانكه مي بينيم، ضوابط علمي و تحصيلي بسيار ً دقيق و مدارك علمي كاملا رسمي و معيني در كار ً است.ثانيا، چنان كه از بررسي نظامهاي آموزشي در تاريخ تمدنها و فرهنگهاي قديم بر مي آيد، فرهنگ اسلامي براي نخستين بار، به وضع چنين ضوابط رسمي و گواهينامه هاي تحصيلي پرداخته است و شباهت اصطالحات فني آموزشي در نظام تعليم و تربيت اروپايي و نظام تعليم و تربيت اسلامي حكايت از آن دارد كه اين اصطلاحات از فرهنگ آموزش اسلامي ترجمه شده است و تأثير همه جانبة فرهنگ و علوم و تمدن اسلامی، به ويژه پس از جنگهاي صليبي و آغاز رنسانس و عصر جديد در اروپا اين نظر را تأييد ميكند.چنانكه در نظام تعليمات مدارس اسلامي، رسم بر اين بود كه، پس از طي دوران تحصيل و ديدن دورة درس، استاد "شهادت" ميداد كه شاگرد وي اين دوره را گذرانده است و اين همان است كه امروز در اصطلاح اروپايي (Cartifica )مي نامند و شگفتا كه ما امروز، دوباره همين اصطلاح را به فارسي ترجمه كرده ايم و گواهينامه مي گوييم! و نيز "دوره"را كه به مجموعة درسهاي يك موضوع اطلاق مي شود، در فرانسه (Cours )و در انگليسي (Course )ترجمه كرده اند و اصطلاح "درجة علمي" را (Classe ،)و اصطلاح"جواز" را، (Licence )و مجتهد را(Docteur،)مي خوانند. ------------------------------------------------- منبع:روزنامه اطلاعات
آمار سایت
افراد آنلاین : 3
<==================> تعداد نوشته ها : 495
<==================> بازدید امروز : 922
<==================> بازدید دیروز : 702
<==================> بازدید این هفته : 4545
<==================> بازدید این ماه : 13140
<==================> بازدید کل : 597735
<==================>
بایگانی

این دو بانو…

 

…این دو بانوی زحمتکش

محمدحسین اسدی اسمرود

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::>

توصیه می کنم  آنهایی که دراسمرود متولد شد ه اند ،این متن رابخوانند .

دوبانوی زحمتکش{طیبا ننه * ومرحوم نرگس خانم**}

یادی بکنیم ازدو مامای سنتی روستا

به خداوندی خدا، الان طرف چهارسال

دردانشگاه درس می خونه، قبلش هم۱۲سال خونده  تا یک مدرک مامایی

بگیره وبیاد دوسال در بیمارستان طرح بگذرانه تا بشه یک پرستار یاماما.

ولی دراسمرود ما ،همین دو بانو مدرک خدا دادی داشتند؛ از مدرک دانشگاهی

هم بهتر وبالاتر وهمه آنهائی که ازمتولدین۱۳۳۰الی۱۳۷۰اسمرود

هستند، مدیون زحماتِ  بی نقص این دوبانوی اسمرودی می باشند .

در آن زمان، بدون امکانات پزشکی درروستا،بهترین خدمات سنتی و بی نظیر

مامائی را  ارائه می داند.بنده هروسیله پزشکی برای زایشگاه بیمارستان

خریداری می کردم ،به والله یاد می کردم از این دو مامای سنتی اسمرود؛

بدون اینکه آسیبی. به هیچ نوزادی برسد  وبدون هیچ خطایی ،به نحو احسن

کودکان را همیشه سالم به دنیا می آوردند.

الان بااین همه تجهیزات مدرن بیمارستانی،هتلینگ ،همراه باعلم پزشکی روز

و… باز، هراز چندگاهی،خطاهای پزشکی سر می زند.

به هرحال،هرکسی حوصله داشت ،این متن بنده رابخونه  و فاتحه ای  هم برای

این دو بانوی زحمتکش اسمرود باهم بخوانیم:بسم الله الرحمن الرحیم…

=========================================>

*مرحومه طیبه یادگاری-همسر مرحوم بایرام سهرابی ومادر مرحوم مشهد

نوروز سهرابی،مرحوم حاج گلعلی سهرابی ومرحومه طاهره خانم سهرابی

بود وهمانگونه که آقا محمد حسین نوشته اند،تمام متولدین نیم قرن اخیر

اسمرود،حاصل تلاش بی نقص وتجربه بالای او در زایمان طبیعی هستند

وحتی یک نمونه خطا در طول بیش از نیم قرن زایمان بانوان محترم در اسمرود

ثبت وضبط نشده است.

**مرحومه نرگس آزادی- همسر عموی مرحومم_مشهدی نوروز سهرابی هم

که عملا ،وطی سالیان متمادی، از مادر بزرگ مرحومم مامائی سنتی وتجربی

را آموخته بود،پس از فوت مادر بزرگ، عهده دار ادامه راه او بودندو پس از آن

مرحوم، نمی دانم چه کسی ادامه دهنده راه آنها شد. اگر کسی اطلاعی

دارد،اطلاع رسانی کند.

نثار روح همه درگذشتگانمان بخوانیم:

رحم الله من قراء فاتحه مع الصلواه

از آقای محمد حسن اسدی هم به خاطر ارسال این مطلب ،ویادِ گذشتگان

ممنونم.

=========================================>

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

دانش آموختگان اسمرود