سخن هفته
طلبگی به روایت دکترعلی شریعتی <==================> برخلاف امروز، كه براي منبر رفتن و لباس علم دين پوشيدن و مقام تبليغ مذهب را احراز كردن، شرط اصلي يا سكوت مطلق (بي ناطق بودن!) است و يا صوت خوش و اگر كسي قدرت علمي آن را داشته باشد كه به كتب حديث و سيره و تاريخ و اسناد و منابع علمي مراجعه كند يك دانشمند محسوب ميشود، در گذشته، حتي نقل حديث، احتياج به جواز رسمي از مقام ممتاز و مرجع علمي داشت و كسي حق نداشت، تنها با مراجعه به كتب حديث حتي كتب معتبري چون "اصول كافي" كه يكي از منابع چهارگانة علمي در شيعه است، حديثي را انتخاب نمايد و به صورت كتبي يا شفاهي نقل كند! زيرا، چنانكه گفتم، مالك اعتبار يك حديث در فرهنگ شيعه، اعتبار كتاب يا نويسنده هایي كه آن را نقل كرده نيست، بلكه سلسلة روايت و اعتبار اسناد آن است. از اين نظر، اساتيد بزرگ حوزه كه خود مقام رسمي علمي در علم روايت و درايت و رجال به شمار مي آمدند و شخصيت علمي و تحقيقي ممتازي در علم الحديث داشتند براي كساني كه مراحل درسي را طي كرده و از نظر فكري و نيز اخلاقي و تقواي ديني و علمي و قدرت استنباط و انتخاب و تشخيص، در مكتب استاد آزمايش شده و شايستگي خود را به اثبات ً رسانده بودند، رسما شهادتنامه هایي صادر ميكردند و در آن، مقام علمي، فضائل اخلاقي وي را ياد مي نمودند و مراتب اعتماد و اطمينان خود را نسبت به وي گواهي مي دادند و با ذكر سلسلة روايتي كه خود بدان پيوسته اند و معرفي آخرين حلقة اين سلسله‌ـ كه از او جواز نقل حديث گرفته اند و نيز معرفي خود به عنوان ً كسي كه به عنوان محدثي كه رسما حق روايت دارند‌ـ و اعالم كساني كه از آنان روايت ميكنند، به تلميذ خود،جواز، نقل حديث ميدادند و وي‌ـ كه بدينگونه ديپلم مي گرفت‌ـ حق رسمي نقل حديث به دست مي آورد و با تكيه بر آن، به عنوان محدث، در محيط علمي و جامعة اسلامي، صاحب عنوان علمي مي شد و مي توانست منبررود و تبليغ كند و به نام اسلام، به هدايت فكري و مذهبي مردم بپردازد. آنچه در اينجا بايد گفته شود، اول، عليرغم آزادي خارق العاده اي كه در نظام آموزشي اسلامي وجود دارد، چنانكه مي بينيم، ضوابط علمي و تحصيلي بسيار ً دقيق و مدارك علمي كاملا رسمي و معيني در كار ً است.ثانيا، چنان كه از بررسي نظامهاي آموزشي در تاريخ تمدنها و فرهنگهاي قديم بر مي آيد، فرهنگ اسلامي براي نخستين بار، به وضع چنين ضوابط رسمي و گواهينامه هاي تحصيلي پرداخته است و شباهت اصطالحات فني آموزشي در نظام تعليم و تربيت اروپايي و نظام تعليم و تربيت اسلامي حكايت از آن دارد كه اين اصطلاحات از فرهنگ آموزش اسلامي ترجمه شده است و تأثير همه جانبة فرهنگ و علوم و تمدن اسلامی، به ويژه پس از جنگهاي صليبي و آغاز رنسانس و عصر جديد در اروپا اين نظر را تأييد ميكند.چنانكه در نظام تعليمات مدارس اسلامي، رسم بر اين بود كه، پس از طي دوران تحصيل و ديدن دورة درس، استاد "شهادت" ميداد كه شاگرد وي اين دوره را گذرانده است و اين همان است كه امروز در اصطلاح اروپايي (Cartifica )مي نامند و شگفتا كه ما امروز، دوباره همين اصطلاح را به فارسي ترجمه كرده ايم و گواهينامه مي گوييم! و نيز "دوره"را كه به مجموعة درسهاي يك موضوع اطلاق مي شود، در فرانسه (Cours )و در انگليسي (Course )ترجمه كرده اند و اصطلاح "درجة علمي" را (Classe ،)و اصطلاح"جواز" را، (Licence )و مجتهد را(Docteur،)مي خوانند. ------------------------------------------------- منبع:روزنامه اطلاعات
آمار سایت
افراد آنلاین : 2
<==================> تعداد نوشته ها : 495
<==================> بازدید امروز : 925
<==================> بازدید دیروز : 702
<==================> بازدید این هفته : 4548
<==================> بازدید این ماه : 13143
<==================> بازدید کل : 597738
<==================>
بایگانی

از کور دیر…

از”کوردیر”تا “قومنی گدیک”

**********************************

در سی و چهارمین جلسه هیات مدیره که با محوریت بحث”تلاش برای احیای درختان و

باغات روستا تشکیل شد،مقرر شد:

۱-پنج شنبه و جمعه(۱۹و ۲۰ فروردین)نهضت بزرگ درختکاری در روستا بصورت جدی

آغاز شود.

۲-با پی گیری وتلاش آقای رسول انام پور در جهاد کشاورزی اردبیل،تعداد ۱۰۰۰ اصله

نهال زبان گنجشک و اقاقیا که سازگار با شریط محیطی وجغرافیای منطقه هستند،

خریداری وبه اداره منابع طبیعی خلخال ارسال خواهد شد تا روز موعود به منطقه

کشت حمل شود.

۳-مقرر وپیشنهاد شد تا همه اسمرودی های وفادار به زادگاه ودوستداران محیط

زیست، در این حرکت بزرگ وماندگار سهیم شوند .

۴-همه اسمرودیهای مقیم تهران وخلخال با وسایل نقلیه شخصی ویا عمومی

عصر چهار شنبه یا صبح زود روز پنجشنبه باید در مقر کوردیر حاضر باشند.

۵-کاشت نهال از کوردیر تا قومنی گدیک در نظر گرفته شده است.

۶-برای شروع وانجام این کار بزرگ،نیاز به حضور فیزیکی و کمک همه جانبه  تمام

دوستداران اسمرود است.بنابر این به حضور پر رنگ همه شما عزیزان نیاز جدی

داریم.

۷-اگر افرادی خدای نکرده نتوانند به دلایل موجه! در این کار خیر مشارکت داشته

باشند،پیشنهاد

شد هر خانواده ویا هر فرد علاقمند حد اقل مبلغ ۲۰۰۰۰۰تا ۵۰۰۰۰۰۰ریال به حساب

شماره  ۲۰۱۵۱۰۸۱/۸۲جاری بانک ملت ،شعبه خزانه/کد۶۶۸۳ حساب

مشتر ک به نام آقایان منصور انام پور،فرامرز سهرابی ورحمان ستاری

یا شماره کارت

۶۱۰۴۳۳۷۲۴۸۴۵۷۳۲۵

بانک ملت،به نام آقای منصور انام پور، برای هزینه های خرید،حمل،حفر

گودال و…واریز کنند.

۸-پس از اطلاع رسانی از واریزوجه{در سایت وتلگرام}، اسامی ومبلغ واریزی

در سایت وتلگرام اعلام عمومی خواهد شد.

۹-اگر کار کشت درخت روز پنجشنبه تمام نشد،با پیشنهاد برادران بزرگوار ستاری،

حاضران شب در ساختمان آقبلاغ این عزیزان سکنی خواهندداشت.

۱۰- پیشنهاد می شود دوستانی که با وسایل نقلیه شخصی عازم می شوند،در

صورت امکان بیل وکلنگ و… همراه داشته باشند.

۱۱- به دلیل وضعیت جوی غیر قابل پیش بینی،توصیه می شود دوستان خود و

خودرو را به وسایل زمستانی وگرمازا مجهز کنند.

۱۲-اسمرودیهای مقیم خلخال ان شاء الله قافله سالار این حرکت خواهند بود.

۱۳-در کنار حرکت عمومی کاشت درخت در حاشیه جاده،هم ولایتی ها می توانند

برای کاشت

درختان مثمر در باغ وباغچه های شخصی نیز برنامه ریزی کنند.

۱۴-برای به سرانجام رسیدن این حرکت،نیاز به حضور فیزیکی همه شما عزیزان

است وهمه افراد حضور وغیاب خواهند شد واسامی در سایت وتلگرام اعلام

خواهد شد تا غایبان احتمالی تاوان مالی عدم حضور را حتما بپردازند.

۱۵-روستایمان  هر سال نسبت به گذشته، به دلیل کم توجهی وبی توجهی من و

شما با نابودی درختان ؛که یادگاران ارزشمند گذشتگانمان است،فقیر تر وبیابانی تر

می شود.اسمرود بدون درخت وباغ وسبزه صفائی ندارد. صفای روستا به وفای من

وشمادر پایبندی به روش پدران ونیاکانمان در کاشت درخت وحفظ ونگهداری آن

وابسته است،بیائید به این عهد نیک وخداپسندانه عمل کنیم.

۱۶-موفقیت این حرکت به حرکت جدی همه ما بستگی دارد،پس با تصمیم جدی

برای پیوستن به نهضت درختکاری،حتما دیگر دوستان راهم که دسترسی به

سایت وتلگرام اسمرود ندارند برای پیوستن به این حرکت تشویق کنید.

۱۷- وعده دیدار همه ما صبح روز پنج شنبه-۱۹ فروردین،گردنه کوردیر

===================================

هیات مدیره “موسسه ی خیریه ی شهدای اسمرود”

===================================

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

دانش آموختگان اسمرود