سخن هفته
طلبگی به روایت دکترعلی شریعتی <==================> برخلاف امروز، كه براي منبر رفتن و لباس علم دين پوشيدن و مقام تبليغ مذهب را احراز كردن، شرط اصلي يا سكوت مطلق (بي ناطق بودن!) است و يا صوت خوش و اگر كسي قدرت علمي آن را داشته باشد كه به كتب حديث و سيره و تاريخ و اسناد و منابع علمي مراجعه كند يك دانشمند محسوب ميشود، در گذشته، حتي نقل حديث، احتياج به جواز رسمي از مقام ممتاز و مرجع علمي داشت و كسي حق نداشت، تنها با مراجعه به كتب حديث حتي كتب معتبري چون "اصول كافي" كه يكي از منابع چهارگانة علمي در شيعه است، حديثي را انتخاب نمايد و به صورت كتبي يا شفاهي نقل كند! زيرا، چنانكه گفتم، مالك اعتبار يك حديث در فرهنگ شيعه، اعتبار كتاب يا نويسنده هایي كه آن را نقل كرده نيست، بلكه سلسلة روايت و اعتبار اسناد آن است. از اين نظر، اساتيد بزرگ حوزه كه خود مقام رسمي علمي در علم روايت و درايت و رجال به شمار مي آمدند و شخصيت علمي و تحقيقي ممتازي در علم الحديث داشتند براي كساني كه مراحل درسي را طي كرده و از نظر فكري و نيز اخلاقي و تقواي ديني و علمي و قدرت استنباط و انتخاب و تشخيص، در مكتب استاد آزمايش شده و شايستگي خود را به اثبات ً رسانده بودند، رسما شهادتنامه هایي صادر ميكردند و در آن، مقام علمي، فضائل اخلاقي وي را ياد مي نمودند و مراتب اعتماد و اطمينان خود را نسبت به وي گواهي مي دادند و با ذكر سلسلة روايتي كه خود بدان پيوسته اند و معرفي آخرين حلقة اين سلسله‌ـ كه از او جواز نقل حديث گرفته اند و نيز معرفي خود به عنوان ً كسي كه به عنوان محدثي كه رسما حق روايت دارند‌ـ و اعالم كساني كه از آنان روايت ميكنند، به تلميذ خود،جواز، نقل حديث ميدادند و وي‌ـ كه بدينگونه ديپلم مي گرفت‌ـ حق رسمي نقل حديث به دست مي آورد و با تكيه بر آن، به عنوان محدث، در محيط علمي و جامعة اسلامي، صاحب عنوان علمي مي شد و مي توانست منبررود و تبليغ كند و به نام اسلام، به هدايت فكري و مذهبي مردم بپردازد. آنچه در اينجا بايد گفته شود، اول، عليرغم آزادي خارق العاده اي كه در نظام آموزشي اسلامي وجود دارد، چنانكه مي بينيم، ضوابط علمي و تحصيلي بسيار ً دقيق و مدارك علمي كاملا رسمي و معيني در كار ً است.ثانيا، چنان كه از بررسي نظامهاي آموزشي در تاريخ تمدنها و فرهنگهاي قديم بر مي آيد، فرهنگ اسلامي براي نخستين بار، به وضع چنين ضوابط رسمي و گواهينامه هاي تحصيلي پرداخته است و شباهت اصطالحات فني آموزشي در نظام تعليم و تربيت اروپايي و نظام تعليم و تربيت اسلامي حكايت از آن دارد كه اين اصطلاحات از فرهنگ آموزش اسلامي ترجمه شده است و تأثير همه جانبة فرهنگ و علوم و تمدن اسلامی، به ويژه پس از جنگهاي صليبي و آغاز رنسانس و عصر جديد در اروپا اين نظر را تأييد ميكند.چنانكه در نظام تعليمات مدارس اسلامي، رسم بر اين بود كه، پس از طي دوران تحصيل و ديدن دورة درس، استاد "شهادت" ميداد كه شاگرد وي اين دوره را گذرانده است و اين همان است كه امروز در اصطلاح اروپايي (Cartifica )مي نامند و شگفتا كه ما امروز، دوباره همين اصطلاح را به فارسي ترجمه كرده ايم و گواهينامه مي گوييم! و نيز "دوره"را كه به مجموعة درسهاي يك موضوع اطلاق مي شود، در فرانسه (Cours )و در انگليسي (Course )ترجمه كرده اند و اصطلاح "درجة علمي" را (Classe ،)و اصطلاح"جواز" را، (Licence )و مجتهد را(Docteur،)مي خوانند. ------------------------------------------------- منبع:روزنامه اطلاعات
آمار سایت
افراد آنلاین : 3
<==================> تعداد نوشته ها : 486
<==================> بازدید امروز : 131
<==================> بازدید دیروز : 818
<==================> بازدید این هفته : 3305
<==================> بازدید این ماه : 14543
<==================> بازدید کل : 581851
<==================>
بایگانی

جلسه…

جلسه اعضای هیات مدیره

موسسه خیریه شهدای اسمرود

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 جلسه در دفتر آقای انامپور ، با حضور ۵ نفر از اعضا تشکیل و ضمن تبریک سال جدید و تشکر از عزیزانی که کمک مالی کردند و یا در صحنه عملیات درختکاری حضور فعال داشتند، پس از بحث و بررسی، موارد زیر به تصویب رسید:

ا- از آنجا که راه محور توسعه است، شن ریزی مسیرجاده اسمرود بر اساس موافقت رییس اداره راه خلخال -آقای قربانی، عملیاتی خواهد شد (مذاکره مجدد آقای انامپور با آقای قربانی). با حضور آقای رحمان ستاری، جهت مدیریت محلی عملیات شن ریزی با همکاری اهالی ساکن روستای اسمرود و عزیزانی که در خلخال ساکن هستند، این مهم اجرایی می شود.

۲- آبیاری نهال های چشمه اورتمه به دو صورت مطرح شد:

اول پرکردن منبع آب نصب شده بصورت دستی و آبیاری قطره ای با استفاده از سیستم لوله کشی که هنگام کاشت نهال تعبیه شده است.

دوم آبیاری با خریداری و استفاده از موتور پمپ آب جهت انتقال آب چشمه به تانکر. مقرر شد آقای رحمان ستاری مسئول این کار باشد (از نیروهای محلی مثل آقای محمدی هم کمک گرفته خواهد شد)  پس از امکان سنجی و بررسی قیمت، نتیجه  به هیات مدیره اعلام می شود..

۳-در مورد مدیریت بهینه گروه تلگرامی اسمرود و پرهیز از طرح مسایل سیاسی و …  و نیز به منظور انسجام بیشتر  گروهی، چهار نفر از عزیزان بشرح زیر در شورای مدیریت گروه مشخص شدند که از بین خود یک نفر را بعنوان مدیر بر می گزینند.

-آقای ذوالفقار ستاری

- آقای هوشنگ اسدیان

- آقای سید عسگر عظیمی

- آقای محمدولی سهرابی

۴-در باره استفاده از حقابه اهالی، طبق قوانین رایج و قواعد موجود از قدیم الایام بر حسب برخورداری از سطح زمین و باغات در روستا عمل خواهد شد. ریز موارد در جلسه ای که شعبه خلخال موسسه تدارک خواهد دید، مشخص می شود.

۵-میزان کمکهای جمع آوری شده و هزینه ها به تفکیک توسط آقایان فرامرز سهرابی و منصور انامپور در سایت آفتاب اسمرود و تلگرام اعلام می گردد. همچنین کمکهای لازم برای اجرای عملیات شن ریزی و آبیاری نهال های چشمه و نهال های مسیر جاده اسمرود جهت مشارکت مالی عزیزان ارائه خواهد شد.

۶-مقررشد،نگارش خاطرات رزمندگان اسمرود با سرعت و نظم بیشتری پیگیری شود (گروه تدوین؛ آقایان :رحمان ستاری، محمدولی سهرابی، ذوالفقار ستاری).

۷- مقدمات برگزاری نمایشگاه فرهنگی در اسمرود فراهم گردد (به مدیریت آقای رحمان ستاری).  :::::::                   :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::>

هیات مدیره “موسسه خیریه شهدای اسمرود”

One Response to جلسه…

  • الله بخش عسگری اسمرود says:

    باعرض سلام و احترام وتبریک عید بزرگ رسالت حضرت رسول ص ، از زحمات همه عزیزان دست اندرکار ، در امور ات و آبادانی روستای زیبای اسمرود از جمله ایجاد فضای سبز (درختکاری) وخدمات دیگر تقدیر وتشکر
    نموده ، موفقیت همهء بزرگواران را از درگاه خداوند متعال خواستارم

    الله بخش عسگری اسمرود

پاسخ دادن به الله بخش عسگری اسمرود لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

دانش آموختگان اسمرود